I ondsdags, brandmannens fysiska krav!

I onsdags var vi, som Jessika nämnde, på södertälje brandstation och fick pröva på en del tester som man som brandman ska klara av för att inte bli av med sitt jobb. Vi var indelade i två grupper och halva klassenfick göra chins, brutalbänk och rullbandstestet. Vid rullbandstestet ska man gå sex minuter i en viss hastighet, med (jag tror det var 30 graders) lutning. Man ska också ha full brandmansklädsel + luftpaket på sig. Det är alltså rätt krävande! Andra halvan av klassen fick göra knäböj med 45 kg, bänkpress 45 kg, roddmaskin 500 m på 2 min och stående rodd (marklyft) vet inte exakta vikten där.

Det var riktigt spännande och en upplevelse att få testa på det där, och jag ser fam emot nästa gång då min grupp kommer att ha brutalbänk, chins och rullbandstestet! Nu ska ni heller absolut inte tro att vi, som elever, har kravet på oss att klara det. Nej vi fick testa på, och då vet ju alla som vill bli brandmän vad vi ska klara av och träna mer på. Det är ju super! Det är ett härligt gäng med brandmän vi har som har hand om våra lektioner! Vi kan bara tacka för allt vi lärt oss och för att vi får pröva på olika saker även praktiskt!

Jag kan även dela med mig och berätta att jag klarade inte av bänkpressen, mer än att lyfta stång+vikter ur ställningen och böja ner armarna, sen satt jag fast! det blir alltså mer träning på det från min sida ;)

/ Chriszy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0